Hoelang.. is een Chinees?! - Reisverslag uit Chengdu, China van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu Hoelang.. is een Chinees?! - Reisverslag uit Chengdu, China van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu

Hoelang.. is een Chinees?!

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

04 November 2013 | China, Chengdu

Smog, roggelen, spugen, nakse kinderbilletjes, bergen, drukte, miljoenensteden, spleetoogjes, voorkruipen, prachtige natuur, lange muur, nachttreinen, papparazi, google translate.. jaja we hebben het over China!

Het heeft even geduurd maar we hebben eindelijk de tijd gevonden om jullie op de hoogte te houden van onze avonturen. De afgelopen 5 weken zijn we over land van Beijing (China) naar Kathmandu (Nepal) gereisd via Tibet.. en jawel, we hebben weer het een en ander meegemaakt.

In Beijing hadden we nog 1 dag, dit was de dag van de volksrepubliek China wat betekent.. overal Chinezen die voorkruipen en met je op de foto willen (zowel stiekem als vol in je gezicht) waarschijnlijk omdat we withuiden zijn. Verder zie je overal kindjes lopen met een gat in hun broek en zo hier en daar zit een kindje op de hurken te plassen of hangt er een kindje boven de prullenbak om te poepen.. haha erg hygienisch! Na deze inspirerende dag zaten onze 5 dagen in Beijing er weer op. We namen afscheid van Chris, Karin en Nard en boekten een hardseat treinkaartje richting Xian aangezien alle slaapplaatsen waren uitverkocht. Eenmaal in de trein zonk de moed ons in de schoenen want de hardseat namen ze wel erg letterlijk hier.. niet-verstelbare stoelen met een leuning van 90 graden en Aziatische stoelmaten dus we zaten knie aan knie met de overburen! Echter maakten de lachende Chinese gezichten in onze richting, deze 16-uur-durende rit enigszins verdraagbaar. In Xian hebben we een appartement op de 27ste verdieping waar we ons de komende dagen hoofdzakelijk verstoppen voor alle papparazi, want overal op straat lopen Chinese toeristen vanwege de feestdagen. Omdat we zelf toch ook toeristen blijven en het een en ander willen zien, durven we ons af en toe te vertonen om over de stadsmuur van Xian te fietsen, het Terracottaleger te bezoeken en de Huashan Mountain te beklimmen. Wij hadden gehoord dat je de Huashan Mountain in de avond/nacht kon beklimmen voor een mooie zonsopkomst.. dus echte backpackers dat we zijn (want zo konden we een overnachting besparen en een prachtige ervaring opdoen) hebben we van 18.00 tot 02.00, 2 pieken van de berg beklommen van 2160 meter.. een behoorlijke beproeving. Volgens mij hebben we nog nooit zoveel trappen beklommen en zoveel Chinezen zien kruipen (waarvoor ze speciaal handschoenen hadden gekocht)! Vervolgens hebben we 5 uur in de kou gewacht op de zonsopkomst. Rond 7 uur werd het iets lichter en gingen we alvast klaarstaan voor de zonsopkomst en zo ook de duizende Chinese toeristen, maar we waren ze net iets te snel af! Achteraf bleek de zon zich helaas verstopt te hebben achter de smog, dus hebben we maar genoten van de prachtige uitzichten en de oplichtende bergkammen. Peter heeft daarna nog zijn leven geriskeerd op de plankwalk waarna we de kabelbaan naar beneden hebben genomen, want onze spieren wilden niet meer meewerken.

Na Xian zijn we dit keer met de hardsleeper (jaja we leren snel!!) naar Chengdu gereisd. Hier hebben we de Tibet tour geregeld waarna we te horen kregen dat we 2 weken moesten wachten op de permits.. we overbruggen deze 2 weken door naar Lijang en Kunming te gaan.

De reis naar Lijang duurde al met al 28 uur waarbij we heel wat vervoersmiddelen hebben gebruikt.. metro, trein, bus, benenwagen en taxi. Eenmaal in Lijang aangekomen valt ons op dat we weer kunnen ademen.. eindelijk geen smog meer. Het is een prachtig stadje met veel bloemen, grachten, eten en kleine steegjes! We hebben een dag rondgefietst waarin we bij verschillende old towns zijn geweest met traditionele wijken. Hierbij passeren we het platteland waar mensen aan het ploegen zijn mbv koeien of handmatig en af en toe komt er een vrouw met een kar voorbij gelopen, volgeladen met hooi of mais.. de vrouwen in China hebben blijkbaar grote spierballen, waarschijnlijk door de noodles die ze 3 keer per dag naar binnen slurpen! Verder zagen we tijdens de fietstocht nog prachtige bergen voorbij komen waaronder de Snow Jade Mountain! Na 2 dagen Lijang vertrekken we richting de Tiger Leaping Gorge, de diepste kloof ter wereld. We doen hier een 2-daagse trekking over een prachtig hooggelegen bergpas. De uitzichten zijn werkelijk geweldig.. ze zeggen niet voor niks dat dit de mooiste trekking van China is! De tweede dag van de trekking dalen we helemaal af om te genieten van het prachtige uitzicht op de rivier, ook weer een pittige klim maar niks is meer zo vermoeiend na de Huashan Mountain.

Hierna zijn we verder gereisd naar Kunming waar het helaas erg veel heeft geregend. In Kunming hebben we de Stone Forest bezocht.. een natuurverschijnsel van door water uitgesleten rotsen die omhoog steken en bij elkaar net een bos lijken. Hier tussendoor groeien planten, bomen en boomwortels wat het nog mooier maakt. Het Stone Forest is een onderdeel van het karstgebergte wat nog verder door China en Vietnam loopt. Tijdens ons bezoek liepen er op de hoofdpaden alleen maar Chineesjes.. en dit keer waren wij ze weer te slim af door de zijpaden te nemen waar niemand te bekennen is! Op deze zijpaden lopen we tussen de rotsen en bomen door en zien we hoe de waterdruppels de rotsen uitslijten, een prachtig gezicht. Na een aantal uitzichtspunten gaan we weer terug naar Kunming om de dag erna terug naar Chengdu te reizen.

In Chengdu hebben we de beroemde panda's bezocht met een leuk gezelschap van 3 Chinezen en 1 Canadese! Samen hebben we door het park gestruind op zoek naar panda's.. eenmaal gevonden zien we ze spelen, eten en slapen. Haha wat ze ook doen, het is allemaal mooi om te zien. De manier waarop ze met elkaar spelen ziet er erg grappig en tegelijkertijd lomp uit, zelfs mamabeer doet mee! Als we klaar zijn, nemen de Chinezen ons mee 'uit eten'.. noodles en varkenspoot, Smakelijk!! De noodles waren erg lekker, maar helaas konden we dat niet van de varkenspoot zeggen. De dag erna vertrekken we met de Himalayatrein naar Lhasa (de hoofdstad van Tibet) die er 2 dagen over doet en een hoogte bereikt van meer dan 5000 meter.

Eenmaal bij het station dachten we slim te zijn en vooraan in de rij te gaan staan zodat we onze bagage fatsoenlijk neer konden leggen onder de banken. Toen we in onze coupe waren, zagen we dat een familie (vader, moeder en kindje) ons al voor was haha. Na wat passen en meten, liggen de tassen goed en wel onder de bankjes en komen de volgende 2 chinezen de coupe binnen. En ja, jullie hebben goed geteld, we liggen met 7 mensen in een 6-persoons coupe.. erg gezellig!! Onderweg genoten we van de mooie uitzichten van het Tibetaans plateau en van het gesmek en geslurp van de Chinezen die om de paar uur afwisselend eten en slapen. De tweede nacht viel er een chinees knock-out op de grond na eerst een ijzeren inklapstoel te hebben geraakt met zijn hoofd. Hij besluit bij ons op bed te gaan zitten.. en net toen wij dachten alle mogelijke lichaamssappen van de Chinezen gezien te hebben, kwam de laatste nog naar boven zetten.. alle noodles kwamen eruit!! Gelukkig miste hij net onze tassen, maar helaas niet de schoenen van de andere Chinezen in de coupe. Na 48 uur van geweldig mooie uitzichten op (besneeuwde) bergen, kleine dorpjes, groepen jaks/herten en rivieren kwamen we aan in Lhasa.. en kunnen we met trots zeggen dat we eindelijk Tibet hebben bereikt!

De avonturen die we in Tibet hebben meegemaakt, zullen we in het volgende berichtje melden!!

Groetjes Peter en Mieke

• 04 November 2013 - 13:30

Esther Mathijssen:

Hoi Mieke en Peter!

Ik was net aan het eten toen ik het laatste stukje van jullie reisverhaal las,
    toen was mijn eetlust wel over haha
    Rare mensen die Chinezen, of mss zijn wij Nederlanders gewoon zo saai ;)
    Ach ja zo heeft iedereen zijn eigen gewoontes, leuk dat jullie daar kennis mee mogen maken!
    Fijne tijd in Tibet!

Liefs xx esther

• 04 November 2013 - 15:11

Jill:

Lieve mieke en peter,

Jeetje wat een avonturen maken jullie mee zeg! Erg leuk om al juklie belevingen te lezen! Heel veel plezier inTibet en ben alweer benieuwe naar jullie volgende bericht! Hier in NL is de herfst in full effect.. blaadjes vallen met bosjes van de bomen en de kou bekruipt ons kikkerlandje langzaam maar zeker..

Heel veel liefs Jill

• 04 November 2013 - 16:19

Nelleke:

Wat heerlijk en leuk om jullie verslagen te lezen. Het is zo te lezen af en toe wel afzien maar toch, wat een mooie ervaring. Ik kijk uit naar jullie volgende avonturen.
    Nelleke

• 04 November 2013 - 16:25

Fia Broeders:

Ha schatten

Wat een rare mensen die chinezen.
    Jullie beleven wel wat zeg. Niet normaal haha

Geniet ervan! Dikke kus

• 04 November 2013 - 16:59

Pap En Mam:

Lieve mieke en Peter,

Erg leuk verslag, met plezier gelezen en gelachen, vooral wat je benoemd die papparazi, jaja jullie hadden toch geld moeten vragen voor al de foto's die ze van jullie geschoten hebben.
    En nu 3 weken door Nepal, heel veel plezier, ben super trots op jullie.
    Liefs, pap en mam

• 04 November 2013 - 18:23

Jeanne, John:

Hoi Peter en Mieke.
    Wat een avonturen. Leuk geschreven.
    Ik kan het me bijna levendig voorstellen.
    Straks een boek?
    Succes verder. We horen.
    Heel veel groetjes

• 05 November 2013 - 09:28

Leon En Marleen:

Oh ha, wat heerlijk die avonturen van jullie, fijn dat jullie erover schrijven en dat alles goed gaat. Kan me er alles bij voorstellen. Vooral dat gedrag van de Chinezen en de drukte. Boekentip voor als jullie terug zijn om te lezen over de geschiedenis van China is Wilde Zwanen van Chang. Indrukwekkend en dan krijg je weer een ander beeld van de Chinezen. Als wij de dozen hebben uitgepakt leg ik het klaar ;-)
    Geniet verder en tot het volgende verslag, groetjes van ons

• 05 November 2013 - 10:05

Hanny Hanssen-de Wolf:

Jippie, weer een reisverslag! Super leuk beschreven! Ik waande me ook even in China.
    Veel plezier!

• 05 November 2013 - 10:24

Karin:

Prachtig verhaal en mooi geschreven doorgaan! Heel veel plezier, groetjes karin

• 05 November 2013 - 11:53

Huub Frencken:

Nou dat is nogal wat bolle en Mieke, wat een ervaringen het lijkt me wel mooi! Ik moet nu toch echt denken aan Peter, Mieke en Kuifje in Tibet haha. Het is een boeiend verhaal maar Sjengske kijk je uit wat je/jullie doen, als ik lees dat jij Peter je leven riskeert op de plankwalk. Heb maar een zoon dus kijk uit Sjengske. Nou geniet van jullie wereldreis en ben benieuwd naar het volgende reisverslag . Groetjes en ik hou van jullie..Pap