7 days in Tibet! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu 7 days in Tibet! - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu

7 days in Tibet!

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

05 November 2013 | Nepal, Kathmandu

Daar zijn we weer.. ja we gooien jullie nu dood met alle verhalen over onze avonturen, maar we willen jullie nog graag op de hoogte brengen over onze avonturen in Tibet. Dit wilden we graag gescheiden houden van China, mede omdat het anders een te lang verhaal zou worden :p en mede omdat wij Tibet nog een beetje beschouwen als onafhankelijk haha!

Eenmaal aangekomen in Lhasa werden we op een traditionele wijze ontvangen door onze gids Basang.. hij versierde ons met een witte Tibetaanse sjaal (ook wel Khata genoemd) die ons geluk en compassie moet brengen :)! In Lhasa neemt Basang ons de komende 2 dagen mee op sleeptouw naar het Potala Palace, het Summer Palace, Jokhang tempel en Sera Monestary. In het Sera Monestary ondergaan we een ritueel waarbij een monnik onze hoofden tegen een doek aanduwt en wij moeten bidden tot de 'Hayagerva' protector, waarna we een zwarte veeg op onze neus krijgen met de mededeling dat we die de hele dag moeten laten zitten zodat we goede karma krijgen.. en ja, we zien er heel charmant uit de rest van de dag!!
Volgens mij hebben we nog nooit zoveel tempels en kloosters gezien als deze 2 dagen in Lhasa en hebben we zoveel gehoord over het Buddhisme dat we bijna de Buddha's rond ons hoofd zagen vliegen. Het was echter wel een prachtige ervaring en we hebben erg veel geleerd over het Buddhisme, wat een geweldig en indrukwekkend geloof is. De mannen en vrouwen (zowel jong als oud) liggen bij elke tempel te bidden wat inhoudt dat ze in een beweging door hun knieeen gaan, daarna gaan liggen, hun armen over de vloer zwaaien en weer opstaan.. en dit dan de gehele dag door. Nou daar kunnen wij nog wat van leren haha! Verder lopen we samen met onze gids door de kleine straatjes van Lhasa, waarbij we veel mensen de Kora zien lopen (een ritueel waarbij de mensen rondes lopen om een heilige plaats zoals een berg/stad/stoepa/tempel). Tijdens de Kora draaien ze tegelijkertijd een prayerwheel constant rond, zingen gebeden of vallen om de paar meter op de grond om te bidden. De toewijding die Buddhisten hebben tot hun geloof is geweldig om te zien. Verder zijn er in de straten nog veel slachterijen te zien waar de yakhoofden buiten op straat te vinden zijn en zien we overal om ons heen bergen boven de stad uitsteken bedekt met sneeuw. Kortom, het is een prachtige stad. Het enige nadeel in Lhasa is dat het erg triest is om te zien wat de Chinezen hier allemaal hebben aangericht.. overal staan militaire controles, Chinese vlaggen op alle daken, Tibetanen moeten Chinees praten en mogen hun eigen land niet meer uit.. ja ik denk wel dat jullie ons nu begrijpen wat betreft dat we Tibet niet tot China willen beschouwen.

Na deze prachtige ervaring stappen we in onze jeep en beginnen we aan onze tour door Tibet richting Nepal waarbij we de hoogste delen van de Himalaya range zullen passeren. De eerste dag van onze tour is de eindbestemming Shigatse. We passeren 2 bergpassen van rond de 5200 meter en komen vervolgens bij het Yamdrok meer uit. In de tussentijd is er al aardig wat sneeuw gevallen (zo hebben wij ook nog een beetje een kerstgevoel dit jaar :)) waardoor de omgeving er magisch wit uit ziet. Het meer is gigantisch groot en ziet er prachtig uit in het zonnetje. Dus hangen we weer even de echte toeristen uit en maken heel wat foto's. Daarna rijden we verder en komen we ineens een gletsjer tegen die blijkbaar ook nog beroemd is van de film 'Red Hill'. In de tussentijd genieten we van de overweldigende uitzichten op de bergen die van wit naar bruin veranderen om vervolgens via Gyantze in Shigatse uit te komen.

De volgende dag is onze eindbestemming old Tingri waar we de Mount Everest gaan bewonderen van een afstandje, want helaas is het Base Camp gesloten vanwege een lawine. In de tussentijd passeren we weer een bergpas en zien we uit het niets de top van de Everest liggen. Nadat we hier van genoten hebben, rijden we verder en doen we nog verschillende kleine dorpjes aan waar we koeien, honden/puppy's, skeletten, traktors en hotsprings aantreffen. In de tussentijd vertelt onze gids ons tussen neus en lippen door dat het in de provincie Shigatse heel normaal is dat vrouwen meerdere mannen hebben (die in alle gevallen broers zijn van elkaar) en zo ook zijn moeder. Hoe ze dan weten welk kind van welke vader was, durfden we niet te vragen! Na een inspirerende autorit komen we uiteindelijk aan in old Tingri.. een stad waar de mensen in de minderheid zijn en de honden en koeien de regie overnemen! Het is een klein gehucht maar prachtig gelegen tussen de hoogste bergen van de wereld. Na een stukje lopen, lijkt het alsof we mieren zijn tussen deze overweldigende witte bergenmassa! Natuurlijk moesten we ook nog even in de kou de zonsondergang bekijken waarbij de Everest prachtig oranje verlichtte.. en de dag erna niet te vergeten de zonsopkomst (ja als we iets doen, doen we het ook goed). Zo gezegd, zo gedaan.. om 7 uur gaat de wekker en staan we op om de kou te trotseren en 2 uur boven op een heuvel stil te staan bij -10 graden, te wachten tot de zon ons komt verwarmen! Natuurlijk weer een geweldige ervaring om alle besneeuwde bergtoppen langzaam te zien verlichten.. helaas hebben we dit moeten bekopen dat we het de rest van de dag koud hadden.

Onze laatste bestemming was Zhangmu, een dorpje gemaakt door (natuurlijk) de Chinezen met maar 1 weg die ons naar de grens van Nepal zal leiden. De weg hiernaartoe was onbeschrijfelijk. Ja, wij dachten elke dag dat de uitzichten niet beter konden worden (vooral nadat we de lang-verwachte Everest hadden gezien). Maar het tegendeel blijkt waar als we weer 2 bergpassen overgaan en de uitzichten niet-te-beschrijven-prachtig zijn! Alleen maar gigantische witte bergen en op een gegeven moment zien we een lange rij bergtoppen net alsof we de gehele Himalaya voor ons zien. Na een tijdje neemt de hoeveelheid sneeuw op de bergen af en stroomt er een prachtige rivier door de vallei heen die ons naar Zhangmu brengt.

Onze laatste en zevende dag is aangebroken en onze gids brengt ons tot de grens waar ons avontuur in Tibet tot een einde komt. Het was een prachtige tour waarbij we erg veel geluk hebben gehad met het heldere weer, maar dat moest natuurlijk wel met onze goede karma dankzij meneer 'Hayagerva de Beschermer'. Een ding kunnen we nu ook met volle overtuiging begrijpen.. de reden waarom Brad Pitt 7 jaar in Tibet is gebleven bij de Dalai Lama!!! Helaas voor ons kregen we maar een 7-daagse vergunning! We steken de grens over, kopen een visum voor Nepal en maken een overweging tussen een jeep (52 euro) of een lokale bus (4 euro) om in Kathmandu te komen.. De lokale bus ziet er niet heel veilig uit maar alle lokale mensen zitten al klaar dus we nemen het risico als echte avonturiers en gaan met de lokale bus! Na een tijdje zit de bus stampvol met mensen/geiten (tel +/- 50 aanwezigen) en aangezien er maar 25 zitplaatsen zijn en er alleen nog maar voeten te zien zijn ipv gangpad, moest het dak eraan geloven. Na af en toe ons hart vast te houden tijdens de busrit langs de afgronden van de vallei.. en onze goede karma komen we na 5 uur veilig en wel aan in Kathmandu!!

Mochten jullie nog niet jaloers genoeg zijn en enigszins denken dat we overdrijven met onze prachtige verhalen.. hierbij de link naar onze foto's van Tibet (het geheugen van onze waarbenjij.nu site staat al vol met foto's van de Transmongolie Express en China dus zetten we de rest van de foto's op een eigen google site)!

Hopelijk hebben jullie genoten van onze verhalen want de komende weken horen jullie niks meer van ons.. aangezien we dan een 3-weekse trekking gaan doen door het Annapurna gebergte!!

Adios!! Peter en Mieke

• 05 November 2013 - 08:37

Jill:

Snuggere ik... Kom er nu pas achter dat er ook foto's op deze site staan..-_-

Kan niet zeggen dat ik per se jaloers ben, aangezien ik niet bepaald een reisliefhebber ben, maar jullie komen op plaatsen in de wereld die ik waarschijnlijk nooit meer in mijn leven zal zien!:) Ik geniet echter wel van de verhalen en de foto's, fijn thuis op de bank!:P

• 05 November 2013 - 10:15

Marleen En Leon:

Zonder geluk vaart niemand wel en met een goed karma is het geluk alleen maar groter.
    Voor iedereen die de foto's wil zien, knip en plak de link in de browser. Als het goed is komen ze dan te voorschijn. Zeer de moeite waar om naar te kijken.
    We zijn nu al nieuwsgierig naar de avonturen in Nepal… veel plezier

• 05 November 2013 - 16:21

Nelleke:

Wat mij betreft mogen jullie elke dag een verslag sturen, maar helaas zal ik nu drie weken moeten wachten. Heel veel plezier en avontuur in Nepal.
    Nelleke

• 06 November 2013 - 10:15

Tiny En Wiel:

Nou dat jullie echte avonturiers zijn is wel duidelijk!! Geweldig wat een belevenissen.... En niet alles zonder gevaar als ik zo het busavontuur lees. Maar goed dat jullie een dag met een zwarte veeg op jullie neuzen hebben rondgelopen;) Als je daar een goede karma van krijgt moeten we dat hier misschien ook maar eens uit proberen. Geniet van jullie tocht door Nepal en natuurlijk zijn we nieuwsgierig wat jullie daar allemaal beleven. Doei, doei!!

• 07 November 2013 - 00:01

Helma:

Wat een heerlijke verhalen en prachtige belevenissen! Mooi om te lezen! Ben alweer benieuwd naar het volgende verhaal over jullie trekking :-)
    Geniet ervan! Dikke kus!

• 07 November 2013 - 21:16

Esther:

Hallooo daarooo!

Heb net met mama de foto's gekeken, zij vond het ook heel indrukwekkend wat jullie daar allemaal zien!
    Bewaar die Khata maar goed, die zal nog wel vaker van pas komen tijdens lokale busritjes ;)
    Ik heb nog wel een vraagje: op enkele foto's van jullie vorige verslag is te zien dat er veel sloten hangen aan de kettingen die als soort leuning naast het wandelpad hangen. Waarom is dat?
    Goede reis in Nepal!

Liefs xx esther

• 08 November 2013 - 21:03

Karin Cortenbach (collega Mieke):

Wawwww. In één woord: GEWELDIG!!! Wat een leuke verhalen, en wat een super gave foto's. Ik ben niet snel jaloers, maar nu......... Ik zou die natuur wel eens willen zien. Wat gaaf zeg. Geniet ervan samen en veel plezier weer.

Groetjes!

• 11 November 2013 - 10:55

Milan Van Der Velden:

Heej Peter,

Ik heb net even al je verslagen gelezen, prachtige verhalen en ongelofelijk mooie foto's. Ik kijk uit naar je komende verslagen.

Geniet er van en veel plezier aan de andere kant van de wereld!!!

Groeten,
    Milan

• 12 November 2013 - 16:45

Lars En Bette:

Geweldig!
    We zijn ook erg benieuwd hoe jullie Nepal gaan vinden. Wij vliegen er ongeveer over een maand heen, en hopelijk zonder geiten tussen de stoelen ;)
    Heel veel plezier in het Anapurna gebergte, en hopelijk nog eens tot ziens!

Groetjes Lars en Bette

• 14 November 2013 - 21:06

Ida:

Lieve Mieke en Peter, wauw wat een mooie verhalen!!! Het klinkt een beetje onwerkelijk wat jullie allemaal meemaken in de tijd dat ons leven hier gewoon zijn gangetje gaat en ik moet eerlijk toegeven dat ik nu toch wel heel jaloers aan het worden ben ;) Geniet van jullie mooie avonturen in Nepal en ik kan niet wachten tot we weer iets van jullie horen!! Heel veel liefs xxxx

• 15 November 2013 - 17:48

Fia:

Wat een avondturen zeg! Wat maken jullie veel mee. Dat zullen jullie nooit meer vergeten.
    En wij jullie maar missen... snik...

Geniet ervan samen!

Hele dikke kus