Laos: luiheid, vrijheid, blijheid - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu Laos: luiheid, vrijheid, blijheid - Reisverslag uit Ðảo Phú Quốc, Vietnam van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu

Laos: luiheid, vrijheid, blijheid

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

26 Januari 2014 | Vietnam, Ðảo Phú Quốc

Sabaidee iedereen, daar zijn we weer met in deze aflevering onze avonturen van Laos. We lopen een beetje achter met onze verhalen en belevenissen aangezien we nu al in het zuiden van Vietnam zijn en Laos dus al bijna 4 weken zijn gepasseerd, onze excuses. Maar om onze verhalen niet al te langdradig te maken, willen we jullie nu op de hoogte brengen van onze avonturen in Laos met alle sappige details!

De vorige keer waren we gebleven bij onze luierdagen in Bangkok. Nadat we weer helemaal bij waren gekomen van de Annapurna trekking, zijn we met de bus rechtstreeks doorgereisd naar de grens van Laos. Eenmaal de grens over moesten we 10-tallen tuc tuc chauffeurs (die in hun hangmat in de tuc tuc liggen te slapen) wakker maken en na lange onderlinge discussies staat er eindelijk een chauffeur op en brengt ons met tegenzin naar het centrum.. haha ze zijn hier liever lui dan moe! Vanuit Huoi Xai nemen we een slow boat naar Luang Prabang waarbij we 2 dagen over de Mekong rivier varen tussen de prachtige jungle en afgelegen ‘dorpjes’, geweldig!

Aangezien Luang Prabang op de UNESCO lijst staat, wilden we zo veel mogelijk van deze stad en omgeving zien en dit gaat natuurlijk het beste op de Nederlandse manier, fietsen!! We huren mountainbikes en gaan op pad richting de Pak Ou Caves. Helaas bleek dit minder spectaculair dan we hadden verwacht maar de fietstocht erheen en de omweg terug maakten de dag weer helemaal goed. In totaal hebben we 70 km gefietst over hobbelwegen waarbij we door kleine niet-toeristische dorpjes kwamen en er overal naar ons gezwaaid, geroepen en gewezen werd.. Heerlijk om deze vrolijke gezichtjes te zien! De dag erna hebben we toch maar een scooter gehuurd want onze billen vonden de fietstocht van de dag ervoor iets minder leuk dan onze ogen. Tijdens de scootertocht hebben we nog twee watervallen bezocht (Kuang Si en Tad Sae) en een Bear rescue centre en daarna ging onze reis verder naar Vang Vieng.

Het stadje Vang Vieng was erg toeristisch maar de omgeving daarentegen was prachtig! Overal karstgebergte, grotten, rijstvelden en de Mekong rivier die overal tussendoor stroomt. De eerste dag zijn we zelf op pad gegaan naar een naamloze grot die in het begin maar 3 meter diep leek te zijn. Na de zaklampen te hebben gepakt bleek in de zijkant een klein holletje te zitten en na een korte twijfeling hebben we besloten toch maar een kijkje te gaan nemen, we hadden tenslotte niet voor niks onze zaklampen meegenomen. Kruipend en klauterend komen we (ongeveer 150 meter verder) uit bij een ondergronds meertje. Het was een leuke tocht maar helaas kwamen we er in het oranje weer uit vanwege de klei. Na deze benauwde gangetjes konden we wel wat frisse lucht gebruiken dus besluiten we een berg te gaan beklimmen. Na een lange zoektocht naar het kleinste trekkingspaadje ooit, beginnen we aan de steile klim naar boven over rotsen en midden door de jungle. Wanneer wij halverwege de berg met een rode toeter puffend staan bij te komen, worden we ineens ingehaald door een groep kinderen die slingerend als aapjes omhoog klimmen.. beetje gênant! Eenmaal boven kunnen we op de spitse rotsen genieten van de prachtige uitzichten over de stad en het karstgebergte. De dag erna hebben we een tour geboekt en zijn we met een gezellige groep gaan tuben door een grot en gaan kajakken. Vanuit Vang Vieng zijn we verder gereisd naar Thakhek, een VIP busreis van 12 uur waarbij we halverwege moesten overstappen. Tijdens deze overstap dumpen ze ons achter in een lokale bus tussen de zakken rijst, groenten en plastic stoeltjes.. een echte VIP bus dus met lopend buffet achterin :)! Om 2 uur ‘s nachts arriveren we in Thakhek en laten we ons door een tuc tuc chauffeur naar het enige hotel brengen dat nog open is.

De eerste dag in Thakhek beginnen we meteen aan ‘the loop’, een 4-dagen durende scootertocht door het midden van Laos.. Wat kunnen we ons nog meer wensen voor kerst :)!! We huren 2 semi-automatische motorbikes bij Mr. Wang Wang, voor Peter een makkie maar voor mij is het even schokken en haperen aangezien dit de eerste keer op een scooter is. We vragen nog even naar de verkeersregels maar hij begint hard te lachen en dat zegt voor ons al genoeg.. GEEN regels! We moeten alleen goed uitkijken voor overstekend wild haha. Eenmaal op pad, hebben we snel de drukte van de stad verlaten en blijkt Mr. Wang Wang ook nog gelijk te hebben.. Voor auto’s hoeven we niet bang te zijn maar de ene koe/hond/kat/eend/kip/buffel/zwijn na de andere steekt de weg over zonder eerst naar links of rechts te kijken! In het begin van de dag bezoeken we enkele grotten en daarna rijden we door de prachtige natuur naar de eerste overnachting. We hebben al veel gezien tijdens onze reis maar de natuur in centraal Laos is weer heel uniek. Overal steken rotsen uit de grond en de dorpjes liggen heel uitgestrekt langs de onverharde hobbelige wegen. Hierdoor komen we veel lokale bevolking tegen die ons allemaal begroeten door uitgebreid te zwaaien, met name de schattige kleine kindjes :). Het is wel even opletten met terug zwaaien want voor je het weet heb je een tak in je gezicht hangen of ben je met de scooter door een kuil gereden. In de avond genieten we van een noodle soep als kerstdiner bij een kampvuur, heerlijk origineel! De tweede dag beginnen we met een boottocht over een meer met allemaal dode bomen (een gebied dat onder water is gezet om energie op te wekken), het lijkt net alsof hier een nucleaire ramp is geweest.. heel apart! Eenmaal terug stappen we weer op de scooters en knorren we verder. Helaas is deze weg iets minder begaanbaar dan gisteren want na een tijdje houdt de verharde weg ineens op en moeten we het doen met een hobbelige zandweg met veel kuilen. Dit staat echter wel duidelijk aangegeven met een bordje: "Watch! Slow up down".. jaa dat is even een doordenkertje! Maar ondanks de slechte weg genieten we volop van de prachtige uitzichten en de natuur/jungle om ons heen! Na 4 uur hobbelen, komen we weer in de bewoonde wereld terecht en van hieruit scheuren we over de verharde weg naar de tweede overnachting waar we in de avond wederom genieten van een noodle soep. De derde dag maken we een zijtrekking naar de Konglor Cave waar we met een boot helemaal door een grot zijn gevaren. Dit was een geweldige ervaring vooral als je de grot na 45 min weer uit vaart en het licht je tegemoet komt. Op sommige stukken moesten we even uit de boot stappen aangezien het te ondiep werd en trokken onze 2 gidsen de boot weer los. Na de Konglor Cave zijn we rustig terug gereden waarbij we af en toe van het hoofdpad afweken om een klein dorpje in te rijden, echt super om te zien hoe de lokale bevolking leeft. Ze hebben zo weinig maar zien er intens gelukkig uit met een brede smile op hun gezichten, daar kunnen wij Nederlanders een goed voorbeeld aan nemen :)! Tijdens de laatste kerstavond genieten we, ja je zult het niet geloven, alweer van een heerlijke noodle soep. En mocht je het je afvragen, nee ze hebben inderdaad verder weinig keuze wat eten betreft.. Afgezien van de verschillende varianten op noodle soep ;). De laatste dag beginnen we met een bezoekje aan de watervallen. We moeten een stuk door de jungle lopen en al snel hebben we een bordje gemist en staan we midden op de rivier over de rotsen te klauteren. Na 2 uur klimmen en zweten willen we het bijna opgeven als we ineens 2 toeristen zien lopen over het echte pad, wel ongeveer 3 meter van ons vandaan tussen de bossen! Gelukkig waren de watervallen de moeite waard en hebben we nog lekker kunnen genieten. Daarna crossen we, na drie dagen oefening, als 2 echte professionals aan een stuk door naar Thakhek. In de tussentijd heb ik nog even de lichten van mijn scooter gemaakt door heel hard door een gat te rijden in de verharde weg die we niet gezien hadden aangezien het al donker was. De afgelopen 4 dagen waren een geweldige ervaring om door de ongerepte natuur van Laos te rijden en de leefstijl van de echte lokale bevolking te zien!

Vanuit Thakhek zijn we weer verder gereisd met een lokale bus naar Vientiane. Hierbij stoppen we af en toe voor een plaspauze in de middle of nowhere en moet Peter nog even de bus aanduwen nadat we stil kwamen te staan, samen met de rest van de mannen in de bus. In Vientiane hebben we nog de ‘Arc de Triomph’ bezocht en wat tempels en daarna was het alweer tijd om afscheid te nemen van Laos en verder te reizen naar Vietnam!

Op 30 dec nemen we het vliegtuig naar Hanoi en was het eindelijk weer tijd om mijn lieve vriendin Karin in de armen te sluiten! Heerlijk om elkaar weer te zien na zo'n lange tijd, haha en dat betekent dus ook 'even' bijkletsen :p. Op 31 dec gingen we ons klaar maken voor nieuwjaar en hoe kan dit beter dan vette bananenbollen eten op de straten van Hanoi. Daarna hebben we op een plein tijdens de Heineken Countdown Party samen met Karin, Maartje en twee andere vrienden nieuwjaar gevierd tussen de Vietnamezen! Ze dansen, springen, gooien mensen in de lucht en zijn hartstikke vrolijk. Kortom, we zijn het nieuwe jaar goed begonnen.. Helaas dat het feest om stipt 00.15 was afgelopen :p. Na nieuwjaar was het tijd om samen met Karin en Peter, Sapa onveilig te maken maar de avonturen hiervan worden vervolgd in onze nieuwe aflevering!

Bedankt voor jullie aandacht en mochten jullie nog geïnteresseerd zijn, de foto's worden binnenkort (rond 2 februari) weer op onze site gezet:
Alvast bedankt Marleen :)!

Liefs, Peter en Mieke

• 26 Januari 2014 - 10:32

Fieja:

Wow wat is dit toch gaaf om te lezen. Zoveel dingen die jullie nooit meer zullen vergeten.
    super fijn dat jullie samen met karin oud en nieuw hebben kunnen vieren, heel bijzonder.

kan niet wachten tot jullie weer terug zijn! Lekker genieten!!

Dikke kus fia

• 26 Januari 2014 - 12:07

Esther:

Hoi lieve Mieke en Peter!

Fijn om jullie verhaal weer te lezen :)
    Zo te merken heb je de films van Home Alone niet gemist tijdens de kerstdagen :p haha
    Wat ik me goed kan voorstellen want die tocht klinkt wel bijzonder mooi!
    En nu je een ervaren scooterrijder bent, zou het straks in NL een makkie moeten zijn om je motorrijbewijs te halen hint hint :p Dan kunnen we samen toeren! ;)
    Veel plezier en ik kijk uit naar jullie volgende update!

Liefs xx Esther

• 26 Januari 2014 - 22:26

Tiny En Wiel:

Ha, ha Mieke ik kan genieten van jouw manier van schrijven. Je beschrijft alles zodanig dat ik het zo voor me zie. Vooral die toertocht door Laos op jullie scooters. Wat een humor!! Wij willen jullie alvast heel veel plezier wensen in Thailand met z'n allen, en zijn benieuwd naar de verhalen van Vietnam...

• 27 Januari 2014 - 10:15

Jeanne En John.:

Hoi Mieke en Peter.
    Weer genoten van jullie smaakvolle schrijven.
    Je kunt je inderdaad de situatie hoe jullie alles beleven,
    levendig voorstellen.Heb echt genoten.Het is alsof je een
    spannend en toch humoristisch boek aan het lezen bent.
    Wij wensen jullie straks een hele fijne tijd samen met jullie
    familie. Zal een geweldig weerzien zijn.
    Je kunt natuurlijk niet wachten!!!!
    Kan ik me iets bij voorstellen. Je pap en mam, Ida en Raoul
    ook niet. Hun koffer staat vast al klaar:)
    Heel veel plezier en we kijken uit naar het vervolg.
    Vele groetjes van ons allemaal. Kus

• 28 Januari 2014 - 08:50

Jill:

Jeetje wat hebben jullie alweer een hoop mooie avonturen meegemaakt samen! Weer superleuk om te lezen! En super dat jullie nieuwjaar met karin hebben kunnen vieren! We wachten weer gespannen af op de volgende aflevering van de Mieke en Peter show!:p heel veel liefs! Xx