Trans-Mongolie Express! - Reisverslag uit Peking, China van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu Trans-Mongolie Express! - Reisverslag uit Peking, China van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu

Trans-Mongolie Express!

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

01 Oktober 2013 | China, Peking

Daar zijn we weer, terug in de bewoonde wereld na iets meer dan 3 weken back to basic te zijn geweest. Leuk om al jullie berichtjes te lezen over ons eerste reisverslag!

In Moskou hadden we 1 dag om de stad te verkennen en die tijd hebben we dan ook goed benut. We hebben alle highlights gezien zoals het Kremlin en het rode plein. Dit tijdens een gratis tour, jaja echte Nederlanders.. Natuurlijk hebben we wel een paar euro fooi gegeven. Daarna zijn we op de trein gestapt om ons hier 4,5 dag op te sluiten. Gelukkig zaten we de hele reis met z'n drieeen in een coupe en we hebben ons dan ook prima vermaakt. Noodles eten, kaarten, slapen, genieten van de uitzichten en kletsen met alle andere Nederlanders in de trein. Tijdens deze reis zijn we door veel verschillende tijdzones heen gereden waardoor onze jetlag zelfs de tijd kwijt is geraakt. Na een paar dagen kwamen we bij het Baikalmeer (grootste zoetwatermeer van de wereld) waar we hebben genoten van de zonsopgang. Na 4,5 dag hobbelen zijn we eindelijk aangekomen in Ulaan Baatar. Hier werden we opgehaald door onze gidsen Shuree en Nyamaa in een russisch busje waar we 9 dagen mee door de Gobi hebben gecrosst over karrensporen. We hebben onze ogen uitgekeken tijdens deze tour. Elke nacht hebben we in gertenten geslapen bij lokale mensen, wat hebben zij een totaal andere levensstijl dan ons! De pas geslachte geiten liggen op de grond naast de tent met de organen in een grote kom ernaast. En als we 's avonds ons eten krijgen, zit daar natuurlijk een heerlijk stukje pas geslachte geit bij voor Peter en Chris, jammie!!! De voorbij komende landschappen tijdens de tour zijn prachtig. We rijden van vlakke heuvels naar enorme gebergten naar alleen maar uitgestrekte weidevlakten met zo hier en daar een gertent die uit het niets opduikt. Bovendien hebben we binnen 9 dagen alle natuur verschijnselen gezien.. van 25 graden in de volle zon naar 2 dagen later -5 graden in de sneeuw, van regen naar zandstorm, je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk in de Gobi dessert. Tussendoor komen we elke dag weer aan bij nieuwe hoogtepunten, zoals een mini grandcanyon (Tsagaan suvarga), een diepe kloof (Yol Valley) met veel gieren, grote zandduinen, Flaming Cliffs en verschillende tempels en kloosters. Bij de zandduinen hebben we kameel gereden wat erg hilarisch was. Daarna hebben we de grootste zandduin van 200 meter beklommen wat veel bloed, zweet en tranen heeft gekost. Dit waren we echter snel vergeten toen we het adembenemende uitzicht zagen en de zonsondergang. De terugweg ging iets sneller haha want we zijn helemaal naar beneden gegleden. Onze autoritten waren hobbelig en Nyamaa moest af en toe een kudde geiten, schapen, kamelen, paarden, jaks of koeien ontwijken. Daarnaast hebben we vossen gezien, een dode koe met een stuk of 20 gieren er omheen, veel schedels en botten, adelaars, wilde geiten en ga zo maar door.. het is teveel om op te noemen. Haha maar verder willen we jullie niet jaloers maken ofzo! Ondanks de prachtige belevenissen was het soms ook afzien. Ze hadden geen douches dus we hebben ons 2 keer kunnen wassen in een publieke douche en de wc's waren nogal primitief.. een houten hokje met op de grond twee houten planken met daar tussenin een gat van +/- 3 meter diep (dus let op dat je er niet in valt!!), haha maar na een dag ben je daar ook wel aan gewend. Al met al was het een prachtige reis en dat met name dankzij onze lieve gids Shuree en de gastvrije lokale mensen die ons met alle plezier paardenmelk gaven en gedroogde melkkoekjes, heerlijk ahum. Na de tour heeft Shuree ons nog twee dagen mee op sleeptouw genomen door Ulaan Baatar en heeft ze ons meegenomen naar haar familie. Haar grootouders wonen nog in een traditionele gertent wat prachtig was om te zien. Ze waren heel gastvrij en hebben ons helemaal volgestopt met eten en melk en ze hadden graag dat we nog eens langs zouden komen!

Ondanks onze prachtige ervaringen hebben we helaas ook slecht nieuws te horen gekregen. In de tijd dat we in de Gobi waren, is Mieke haar vriendin Franka overleden tijdens een ongeluk. Het is pijnlijk om zoiets te moeten horen via de mail, maar ondanks dat we er niet bij hebben kunnen zijn, was ze in gedachten bij ons!

Na onze trip in Mongolie zijn we weer op de trein gestapt richting Beijing wat nog 1,5 dag heeft geduurd. Onderweg heeft de trein van onderstel gewisseld omdat de treinrails in China iets breder is dan in Rusland en Mongolie. Dit is vroeger door de Russen gedaan zodat geen land hun kon aanvallen via het spoor. Het laatste deel van de treinreis bevatte 60 tunnels waarbij we tussen de tunnels door mooie kloven met rivieren en bergen zagen.. indrukwekkend! Eenmaal in China aangekomen, komt de smog ons tegemoet, dat was even iets anders dan de frisse lucht in Mongolie! Je kon zelfs in de zon kijken omdat deze zo geblokkeerd werd door de smog. In Beijing hebben we de afgelopen vier dagen het Summer Palace gezien, de Chinese Muur en de Verboden stad. Zometeen gaan we samen met Karin en Nard de nationale feestdag vieren en vanavond gaan wij met Chris naar een Kungfu show om onze tijd in Beijing en de afgelopen drie weken mooi af te sluiten! Woensdag scheiden onze wegen en gaan wij verder door China rondreizen en vliegt Chris door naar Nepal. Het was erg gezellig samen!!

Dit waren onze avonturen van de afgelopen drie weken. Wij gaan weer verder met genieten en jullie horen weer van ons.

Groetjes, Peter en Mieke!

• 01 Oktober 2013 - 06:18

Fia Broeders:

Liefurds wat een mooi avontuur. Helaas moet er zoiets vreselijks tussen komen.
    Ik hoop dat jullie de rest van de reis alleen maar hoeven te genieten en niet meer te treuren!

Geniet samen en met karin en nard.

Veel liefs fia

• 01 Oktober 2013 - 06:39

Leon En Marleen:

Ha Peter en Mieke,
    Wat een leuk verslag. Zo reizen we een beetje met jullie mee naar het verre oosten. Fijn dat jullie genieten en mooie foto's!! Toestel doet goed zijn werk. Favoriet, de dame met de vis op het station en de conducteur die even naar buiten kijkt. Goed getimed!
    Jammer dat er dan ook zo'n groot verdriet is. Heel veel sterkte samen. Goede reis verder en we kijken uit naar het volgende verslag.
    Liefs
    Leon en Marleen

• 01 Oktober 2013 - 07:00

Jill:

Hey peter en mieke,

Jeetje, jullie hebben al zoveel gezien en gedaan dat t lijkt alsof jullie al maanden op reis zijn!:p
    Geniet van de mooie ervaringen en hopelijk kunnen jullie wat steun hebben aan karin en nard, na het horen van het trieste nieuws..:(

Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!

Xx jill

• 01 Oktober 2013 - 08:19

Helma:

Heee,

Waaauw wat een prachtig mooi verhaalvan jullie belevenissen. Voelde me heel eventjes mee op jullie prachtige reis. Wat hebben jullie al mooie dingen gedaan zeg, nee ben echt niet jaloers haha.
    Geniet ervan! Kijk al uit naar jullie nieuwe avonturen!

Xx

• 01 Oktober 2013 - 09:02

Hanny Hanssen-de Wolf:

Wauw, wat een belevenissen allemaal. Mooi verslag!
    Heel veel sterkte met het verdrietige nieuws.
    En vooral genieten van al het moois en bijzonders dat jullie meemaken!
    Groetjes, Hanny

• 01 Oktober 2013 - 13:20

Tiny:

Heej Mieke en Peter,

Drie en een halve week weg, en dan al zoveel beleefd!!
    Ga vooral door met mooie verhalen schrijven zodat we van hieruit een beetje mee kunnen genieten...
    Mooie foto's!! Ga lekker verder met genieten....

Doei, doei groetjes Tiny

• 01 Oktober 2013 - 15:42

Nelleke:

Wat heerlijk om jullie verslag te lezen. Ik kan me bijna voorstellen hoe het is om dit allemaal mee te maken. Mooie foto's. Ben al weer in volle verwachting naar jullie volgende verslag.
    Nelleke

• 01 Oktober 2013 - 17:18

Anneke:

Hallo Mieke en Peter.
    Wat een mooi verslag hebben jullie gemaakt. Jullie hebben al veel beleefd samen.
    Heel veel sterkte met het verdrietige en onmogelijke nieuws van Franca.
    Heel bijzonder om met Karin en Nard in China af te spreken. Geef ze nog een knuffel van me.
    Veel plezier, succes en gezondheid samen bij jullie avontuurlijke reis.
    groetjes, Anneke

• 01 Oktober 2013 - 19:54

Pap En Mam:

Hallo reizigers,

Zoooo, wat een mooi verhaal, fijn dat jullie hier nog ff tijd voor nemen, tussen alle drukke bezigheden door.
    Is al dit mooi's wel te verwerken, volgens mij zou ik willen blijven als ik lees hoe mooi Mongolie is en hoe je dan in China aankomt met al die luchtvervuiling, erg jammer, je zou haast een mondkapje voor moeten doen. Mieke ik heb je een mailtje gestuurd, heb je deze ontvangen?
    Erg mooie foto's gemaakt, we hebben er al verschillende uitgeprint en de kamer mee versierd, haha.
    Kan ik jullie toch blijven zien en volgen, verheug me op ons volgende contact.
    LIEFS EN EEN HELE DIKKE KNUFFEL

• 01 Oktober 2013 - 22:17

Esther Mathijssen:

Lieve Mieke en Peter,

Heel leuk om zo'n compleet verhaal te lezen van jullie mooie avonturen van de afgelopen weken!
    En echt SUPER mooie foto's!!! Ik kan niet anders zeggen.
    Krijg er zelf gewoon kriebels van om met eigen ogen te willen zien wat jullie hebben gezien ;)
    Veel plezier nog in China en doe ze daar de groeten :p

Liefs en tot het volgende bericht!
    xx Esther

• 02 Oktober 2013 - 17:34

Jeanne En John.:

Nou, nou, wat een ervaring doen jullie op. Geweldig.
    En het leven gaat gewoon door!!Sterkte.
    Geniet en we kijken uit naar het volgende verslag.'
    Mooi boekwerk van te maken.
    Heel veel groetjes, kus.

• 03 Oktober 2013 - 08:48

Anke Camp:

Wat een mooie foto's! Ik lees jullie verslagen (verslag ;)) met veel plezier! keep um coming! en nog super veel plezier!!!! groetjes Anke

• 05 November 2013 - 11:58

Huub Frencken:

Ik lees net de andere verslagen eigenlijk allemaal vandaag pas binnen gekomen. Mieke ik wil je condoleren met het verlies van je vriendin Franka. Gr Huub