Chillen met die billen in de Filipijnen! - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu Chillen met die billen in de Filipijnen! - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke - WaarBenJij.nu

Chillen met die billen in de Filipijnen!

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

07 April 2014 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Hallo lieve lezers!!

Daar zijn we weer met dit keer een verslag over onze avonturen in de Filipijnen. Na 3 weken rond te hebben gereisd door dit bounty land hebben we in totaal 4 eilanden afgewerkt.. wat betekent dat we er nog 7103 te gaan hebben voor onze volgende trip naar dit prachtige land!

Na het afscheid van onze familie hebben we nog een nacht in Thailand doorgebracht en de dag erna zijn we een hele dag bezig geweest om via Manilla uiteindelijk in de hoofdstad van Palawan te eindigen. Ondanks dat we in de avond aankomen is er één ding wat ons meteen opviel, we hebben het al die 6 maanden dat we rond hebben gereisd bij het verkeerde eind gehad.. De mensen in de Filipijnen zijn de meest aardige, behulpzame en liefdevolle mensen die we tot nu toe hebben ontmoet. Iedereen lacht en zwaait naar ons, ze proberen elk moment aan te grijpen om een praatje te maken (en dit lukt ook nog aangezien ze allemaal Engels kunnen!!), je hoeft nog geen 2 seconden stil te staan of ze vragen of je hulp nodig hebt en last but not least.. ze willen er niks voor terug zoals we in de andere Aziatische landen gewend waren haha.

De eerste nacht hebben we doorgebracht in de hoofdstad Puerto Princessa en daarna hebben we een hele dag gereisd met een minivan om 200 km verderop in El Nido terecht te komen, het noorden van Palawan. Het is een prachtige plaats met mooie uitzichten over de rotsen die in de zee liggen, maar na twee dagen besluiten we toch verder te reizen naar een nog noordelijkere plaats. We laten ons ophalen door de eigenaar van de enige accomodatie in dit kleine dorpje in het verre noorden.. en wederom een halve dag later arriveren we op een exotische plaats! We krijgen een klein hutje op palen (net nieuw gebouwd) aan zee met alleen een bed en balkon.. De dagen die volgen hebben we het gevoel dat we helemaal opbloeien op dit verlaten stukje van palawan tussen alleen maar lokale mensen. We kayakken naar een onbewoond eiland van 10 bij 10 meter met alleen een boom en wij twee.. en zingen 'links met je billen bloot, melk uit de kokosnoot, we worden vanzelf rood'! Na deze heerlijke relax dag waarbij we op het einde ook nog romantisch hebben gedineerd op het strand gaan we de dag erna met de eigenaar snorkelen op een plaats waar geen toeristen komen dus alles nog picobello intact is. Het lijkt wel alsof we in een aquarium terecht zijn gekomen, we zwemmen tussen prachtig gekleurde vissen en al het koraal leeft nog met alle kleuren in volle glorie! Van felgroene clams tot anemone koraal (slierten die met de golven mee bewegen).. waar nemo vissen tussen zwemmen en een jaw fish ons goed in de gaten blijft houden. Niet alleen het onderwater leven is adembenemend maar ook de uitzichten over alle eilanden zijn prachtig.. En bovendien krijgen we een lunch in een grot tussen de vleermuizen. Tijdens de laatste snorkelsessie roept de gids ons heel uitbundig dat we moeten komen kijken.. er zwemt een erg giftige kwal met bruine tentakels. Nou bedankt voor het enthousiasme maar hier pas ik voor haha! De laatste dag gaan we met de scooter op pad om de omgeving te verkennen. We rijden een rondje waarbij we eerst naar de Ille Cave gaan. In de tussentijd wordt er weer naar ons geroepen en gezwaaid zowel door dorpsbewoners als door wegwerkers op straat. Het grappige is dat het niet meer ophoudt zolang we op de scooter zitten.. en mocht je iemand niet horen of zien, geen probleem dan schreeuwen ze gewoon nog wat harder of zwaaien ze nog wat uitbundiger. Eenmaal bij de grot krijgen we een gids die ons door de grot begeleidt en aangeeft dat we ook naar de top kunnen klimmen.. en dit allemaal binnen 10 min!! Nou dat is het proberen waard. Helaas zijn de 10 min al voorbij als we pas halverwege de grot zijn en daarna moeten we nog via de lianen en over steile rotsen naar boven klimmen.. waarschijnlijk had een aap het niet eens binnen 10 min gehaald! Na een overweldigend uitzicht crossen we met de scooter verder. Peter vatte dit crossen iets te letterlijk op, mist een bult in de weg wat een kapotte band tot gevolg heeft. Maar geen probleem want voor €0,40 hebben ze je band weer binnen 20 min gemaakt, tenzij ze middag pauze hebben want dan moet je maar even wachten. Daarna rijden we door prachtige landschappen met veel rotsen, riviertjes met badende buffels en groene bossen naar een strand waar we nog een snelle duik nemen in de zee op een perfect wit strand. Tijdens de terugweg genieten we wederom van het mooie unieke leven van de lokalen langs de weg maar niet alleen wij genieten van hun, ook andersom. Ze zwaaien en roepen en als we even niet opletten komen er ineens groepen kinderen op ons afstormen om een high five te geven, geweldig! Als we weer terug zijn staat er een tafeltje klaar op de rotsen in de zee waar we mogen dineren, super romantisch. Overal worden kaarsjes neer gezet en in de tussentijd mogen wij genieten van de zonsondergang. Om de 3 dagen hier mooi af te sluiten gaan we in de avond weer met de eigenaar op tocht, dit keer om vuurvliegjes te bekijken. Eerst moeten we een deel over de zee varen maar zodra we bij de rivier zijn, varen we door de prachtige mangrove waar we nog een killer bee nest zien hangen. Bij de scheiding tussen zee en rivier staat een boom die net lijkt op een kerstmisboom vanwege de duizenden vuurvliegjes die erin zitten.. echt onbeschrijflijk! We zien langs ons in het water de plankton oplichten, boven ons de sterren en langs ons de vuurvliegjes.. wie heeft er nog een zaklamp nodig als je dit allemaal hebt!? Op de terugweg worden we meerdere malen aangevallen door needle vissen die in plaats van voor de boot wegspringen, de boot IN springen.. En aangezien ze soms echt niet uitkijken wordt onze bootman 2 keer geraakt met als resultaat een snee in zijn been. De volgende ochtend is het helaas alweer tijd om te gaan en is het tijd voor een tweede magische plaats aan de westkust van Palawan. Na 8 uur reizen in een lokale bus, minivan, tricycle en boot komen we aan op Palawan Camping.. een verlaten strand met 8 tenten! We krijgen onze eigen tent met tuinset en hangmat waar we 3 heerlijke dagen kunnen relaxen. Aangezien de zee hier overheerst wordt door gigantische kwallen van 1 meter doorsnede blijf ik veilig in de hangmat liggen en gaat Peter op ontdekkingstocht in de zee met als resultaat mooie kwallenfoto's. De avonden zijn wederom erg romantisch met adembenemende zonsondergangen en een privé kampvuur bij de tent. Alleen de douche is iets minder, emmertjes koud water.. maar daar is wel overheen te komen. We ontmoeten hier twee meiden uit Zwitserland, Sandra en Ursula, waar we de laatste dag nog een kayak tocht mee gaan maken naar een klein vissersdorpje aan het strand. De dode vissen liggen in de zon te drogen en een lokale man begeleid ons door de jungle waar we na een aantal hindernissen van een boze puppy en een slang, uitkomen bij een prachtige waterval waar we een heerlijk frisse douche nemen! Tegen de middag zijn we terug en is het helaas alweer tijd om verder te reizen.. Op naar Port Barton waar we wederom in een mooi bamboe hutje aan het strand verblijven en 2 heerlijke dagen lekker op onze kont blijven liggen. De dag daarna laten we ons met een kleine longtailboot van Port Barton naar Sabbang varen waar we een koppel uit Oostenrijk ontmoeten, Achim en Bettina. De komende 4 dagen trekken we met z'n vieren op en bezoeken we een waterval langs de kust, de prachtige Underground River en daarna vliegen we met z'n vieren naar Cebu city.. het volgende eiland! In de avond arriveren we in Cebu en sluiten we de 4 gezellige dagen af met een pilsje in de lokale bar.. de 7/11 supermarkt haha.

De dag erna scheiden onze wegen en maken wij alweer de overtocht naar het volgende eiland Bohol (aangezien Cebu ons een beetje tegenviel). Hier huren we voor 2 dagen een scooter en crossen we het hele eiland rond. We komen langs prachtige gebieden langs de kust en nemen een bezoekje aan de chocolate hills. Prachtig om deze unieke bruine bergen midden in het landschap te zien liggen! De derde dag is het moment aangebroken dat we eindelijk de kleinste primaat ter wereld gaan zien, de tarsier oftewel het spookdiertje. We laten ons met een tricycle afzetten bij het lokale busstation en proppen ons vervolgens in een jeepney tussen alle lokale mensen. We raken aan de praat met een jongen die ons binnen 10 min al uitnodigt om de komende zondag mee naar de kerk te gaan, maar helaas vertrekken we morgen alweer dus moeten we afzeggen. Als we eindelijk bij het tarsier sanctuary zijn krijgen we een rondleiding en zien we 4 prachtige beestjes die ons met grote ogen aankijken die in verhouding wel 150x zo groot zijn als mensen ogen, haha geniaal!! Daarna maken we zelf nog een tocht door de jungle naar een uitzichtspunt, maar helaas is de helft van de toren in elkaar gezakt tijdens de aardbeving.. Dit hadden ze ons van tevoren wel even mogen melden. Tegen de avond gaan we naar een lokale kapper waar Peter bijna geëlektrocuteerd wordt vanwege een geknapt stopcontact van het scheer apparaat, gelukkig loopt alles veilig af. Daarna is het tijd voor een gezellige avond samen met Karin en Nard aangezien zij ook toevallig op Bohol zijn :). Tijdens een heerlijk etentje kletsen we weer bij over alle avonturen die we beleefd hebben.. en blijft de ober de hele tijd om ons heen drentelen aangezien hij Nederlandse mensen zo mooi vindt! Na deze leuke avond is het de dag erna alweer tijd om te vertrekken naar het volgende eiland, Siquijor.

Tijdens een lange boottocht waar we erg misselijk weer uitkomen vanwege de hoge golven, staan we op de pier in Siquijor in de stort regen. Haha mooi begin, maar nu kan de rest alleen maar positiever worden en dit blijkt helemaal waar te zijn. In de middag is het alweer mooi weer en kunnen we de komende drie dagen het eiland verkennen op een scooter. Des te kleiner het eiland is des te meer bezienswaardigheden hier zijn. Dus gaan we de eerste dag wat kleine dingen bezichtigen zoals een klif in de zee van 10 meter waar Peter dapper vanaf springt, mangrove bossen, een oud huis, prachtige kerken gebouwd van koraal en een oude behekste boom. De tweede dag gaan we een berg beklimmen, Mountain Bandilaan vanwaar we een prachtig uitzicht hebben over het hele eiland. Daarna rijden we verder naar de Cantabon Cave waar we ons met twee gidsen door de kleine gangen wurmen van het grotten stelsel. We komen langs prachtige stalactieten en stalagmieten, lopen over kleine stroomversnellingen en kruipen over glibberige stenen om naar de volgende ruimte te komen. Aan het einde mogen we nog even een duik nemen in een klein ondergronds meer tussen de watervallen! Na de grot gaan we verder naar een butterfly farm en sluiten we de dag af bij de prachtige Cambugahay waterval. We voelen ons hier weer even als kinderen, springen van de waterval af (5 meter hoog!! .. ja zelfs ik durf het na lang twijfelen) en slingeren aan de lianen het water in alsof we Tarzan en Jane zijn! Als we eindelijk klaar zijn wordt Peter nog versierd door een lokale jongen genaamd Rambo en weet hij niet hoe snel hij weg moet komen, haha dus tijd voor de terugreis. De laatste dag rijden we binnendoor naar de Lugnason waterval waar we ondanks het koude water evengoed snel even een duik nemen. Daarna toeren we via kleine wegen naar het afzonderlijke Kagusuan Beach waarbij we in de tussentijd langs de meest arme en afgezonderde dorpjes komen. We zien veel scooters/fietsen voorbij rijden met een gemiddeld aantal personen+hanen/varkens van 4 per vervoermiddel, hanen die vast zijn gemaakt op hun stok, kleine bamboehutjes in de groene rijstvelden, was die buiten op de struiken ligt te drogen, spelende kinderen in bomen, een plassende man tegen een jeepney (met de tekst 'In god we trust') en mensen die hun geiten/buffels aan het uitlaten zijn. Ook lijkt het vandaag 'persoonlijke hygiëne dag' want iedereen is zichzelf en hun kleren aan het wassen.. of ze zijn elkaars haren/teennagels aan het knippen midden op straat. Als ze niet aan het 'werken' zijn, zit iedereen langs de weg niks te doen.. Zowel jong als oud hangt in een hangmat, is met elkaar aan het kaarten/praten, er is geen stukje stil leven want op elke meter van de straat is wel iets te zien! Als we eenmaal bij het strand zijn blijkt dat ze niks hebben gelogen over de afgezonderde ligging want afgezien van enorme rotsen is er helemaal niks te bekennen. We leggen de handdoek uit en gaan lekker genieten van de rust, Peter gaat in de tussentijd even snorkelen waarbij hij twee zeeslangen tegenkomt. De dag erna is het alweer tijd voor onze laatste activiteit in de Filipijnen en laten we ons met de boot wederom naar Cebu eiland varen. Hier krijgen we te horen dat het snorkelen met walvishaaien iets duurder is dan verwacht dus moeten we nog gaan pinnen. We weten inmiddels wat voor kriem dit is aangezien veel automaten onze pinpas niet accepteren dus balen we als een stekker. Maar we hebben maar één middag dus geen tijd te verliezen.. binnen 5 min zitten we al op de bus te wachten die naar Dalaguette rijdt waar een ATM te vinden is. We halen opgelucht adem als we binnen 10 min al een bus aan zien komen aangezien deze maar 1x per uur rijden, het enige nadeel is echter dat deze bus ons straal voorbij rijdt. Dus onder het mom van 'als het nog lang duurt, dan wachten we nog even' gaan we geduldig op een bankje zitten en wachten we op de volgende bus. Gelukkig stopt deze wel en zijn we 30 min later eindelijk op weg naar een pinautomaat. Na 45 helse minuten van een te snelle staande busrit komen we gelukkig veilig aan in Dalaguette. De volgende dag is het tijd om kennis te maken met de 'gentle giants'. Eerst worden we wakker gemaakt door de bende van ellende, een groepje hanen voor ons hutje die niet in de gaten hebben dat het allang ochtend is.. en ja vraag me niet wat zo'n klein dorpje met zoveel hanen moet! Om 06.00 staan we kant en klaar en worden we binnen no time in een boot geloodst.. aangezien we de eerste toeristen van deze dag zijn hebben we alle tijd om te snorkelen. Vanuit de boot zien we er al een aantal zwemmen en binnen 5 min liggen we met z'n 2en in het water te koekeloeren tussen 5 van deze grote walvishaaien van 8 tot 10 meter. De gidsen vinden het wel grappig om alle plankton naar mij toe te gooien waardoor alle walvishaaien onze kant op komen.. Telkens als ik de gidsen hoorde lachen en zeggen 'Ma'am watch bevind you' wist ik al hoelaat het was en zat een walvishaai mij op de hielen.. En geloof me als je hun grote mond ineens 1 meter achter je vandaan ziet, maak je wel dat je wegkomt! Peter is echter erg nieuwschierig waardoor hij vaak 1 meter langs deze gigantische vissen zwemt, zo lijkt hij ineens een stuk kleiner! Het was een geweldige ervaring die we weer mooi van onze to-do list kunnen afstrepen. In de avond stappen we op het vliegtuig richting Singapore. Jammer genoeg moeten we de Filipijnen alweer verlaten, een land waar we in 3 weken verliefd op zijn geworden. Dus één ding is zeker, hier gaan we ooit nog een keer terug want alles wat een mens nodig heeft is hier aanwezig. Een geweldige natuur, prachtig witte stranden met helderblauwe zee, een overdaad aan dieren en het meest belangrijke de inwoners!

Tegen de avond zijn we ineens terug in de westerse beschaving, Singapore. Ze hebben hier navigatiesystemen, bussen die op tijd rijden, mensen die haast hebben en dus geen tijd om te helpen.. Na een paar uur hebben we al heimwee terug naar de Filipijnen. Tegen 01.00 checken we in bij een hostel, het goedkoopste dat we konden vinden.. en dit blijkt niet zonder reden. We krijgen een kamer waarbij de muren zo beschimmeld zijn dat ze bijna weglopen en de kakkerlakken flauw vallen zodra ze één stap binnen zetten, slaap lekker! De dagen erna maken de slechte overnachting gelukkig weer helemaal goed.. We gaan de prachtige stad verkennen waarbij we door Arab street lopen met een mooie moskee, Chinatown bezichtigen en daarna een nagemaakt Cloud Forest bezoeken met geweldige planten, bloemen en watervallen. De tweede dag lopen we over de lokale markt in Little India waar de stukken vlees naast elkaar hangen en daarna bezoeken we het grootste aquarium ter wereld met de meest gevarieerde onderwater dieren! De laatste avond sluiten we af in een bar op de 57e verdieping van het Marine Bay Hotel om hier te genieten van de zonsondergang en de verlichte stad in de avond. Dan zit onze tijd in Singapore er al weer op en vliegen we naar Nieuw-Zeeland.. Tijd voor een nieuw avontuur!!

Inmiddels hebben we een auto gekocht (Mitsubishi Pajero) en zijn we door Nieuw-Zeeland aan het trekken.. En het is in één woord geweldig!! Maar hierover meer tijdens het volgende verslag. Bedankt voor jullie aandacht en de foto's van de Filipijnen (link 1) en Singapore (link 2) in de volgende links:

Groetjes, Peter en Mieke!

• 07 April 2014 - 07:52

Marleen:

Ha peter en Mieke,
    Wat weer een mooi verslag. Genoten. De mooiste zin "er is geen stukje stil leven..." . We hebben ook ooit geprobeerd om op die verdieping van marina bay onder het genot van te genieten van de zonsondergang. We kwamen niet binnen omdat we teenslippers aanhadden! Wat een stad is dat. Geniet verder van Nieuw-Zeeland.
    Groetjes,
    Leon en marleen

• 07 April 2014 - 10:46

Jeanne:

Wat een verhaal, wederom. geweldig.
    Maar wat wil je als je aardige, lieve, spontane,knappe en
    gezellige nederlanders tegen komt. Dan ga je vanzelf roepen en
    zwaaien. Heel veel plezier in Nieuw-Zeeland. Ben nieuwsgierig naar jullie volgende verhaal.
    Lieve groetjes.

John en Jeanne

• 07 April 2014 - 11:34

Ans En Piet:

Wat een mooie verhalen en zeker heel mooie foto's iedere keer weer.
    Wij genieten met jullie mee :)
    veel plezier groetjes

• 07 April 2014 - 20:25

Jill:

Weer een geurig en kleurig verslag wat een avonturen maken jullie mee zeg! Wauw! Blijf ons op de hoogte houden!:) ♥ xx

• 08 April 2014 - 17:01

Helma:

Jeetje zeg, wat een prachtige beschrijving van het land en jullie avonturen. Krijg gewoon kippenvel tijdens het lezen en kan me helemaal voorstellen hoe immens prachtig het moet zijn. Geweldig!
    Kijk erg uit naar jullie volgende verhaal!
    Lekker genieten samen en rij voorzichtig :)
    Dikke kus

• 08 April 2014 - 20:28

Esther:

Hee lieve Mieke en Peter,

Weer een super mooi verhaal :)
    En echt veel toffe foto's! Het is fijn om jullie te zien genieten!
    Veel plezier in Nieuw-Zeeland met jullie stoere auto ;)

Liefs xx esther